lichidare ONG non profit

Legea insolvenței se schimbă semnificativ. Ce aduce nou proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014?

Legea insolvenței se schimbă semnificativ. Ce aduce nou proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014?

Procedurile de insolvență și de prevenire a insolvenței intră într-o nouă etapă legislativă. Proiectul de lege privind redresarea și eficientizarea resurselor publice, aflat în consultare publică, aduce modificări semnificative la Legea nr. 85/2014, vizând creșterea transparenței, și în aparență, eficientizarea procedurilor. Noile dispoziții reformează atât relația dintre debitori și creditori, cât și modul de lucru al practicienilor în insolvență și al instanțelor de judecată.

Iată care sunt propunerile de modificare la Legea nr. 85/2014, analizate și explicate de consultanții MBS INSOLV CONSULT SPRL:


🔹 1. Extinderea noțiunii de „persoană strâns legată de debitor”

Legea 85/2014 se va completa cu o definiție extinsă a persoanei strâns legate de debitor, pentru a limita tranzacțiile preferențiale sau conflictuale.
Aceasta va include nu doar asociații, administratorii și rudele apropiate, ci și
persoanele fizice sau juridice care exercită o influență semnificativă asupra deciziilor debitorului, direct sau indirect.

Prin urmare, vânzarea de bunuri și transferurile de active între părți afiliate vor fi analizate cu mai multă strictețe, iar tranzacțiile efectuate în ultimii doi ani anterior deschiderii procedurii vor putea fi anulate mai ușor dacă s-a produs o prejudiciere a creditorilor.


🔹 2. Responsabilitate mai mare pentru administratorii și lichidatorii judiciari

Proiectul introduce obligații suplimentare pentru practicienii în insolvență. Aceștia vor trebui să depună rapoarte de activitate mai detaliate.

De asemenea, se va introduce un sistem de desemnare aleatorie și electronică a practicienilor în insolvență, prin intermediul unei platforme dezvoltate de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România. Scopul este eliminarea suspiciunilor privind desemnările preferențiale și creșterea încrederii în imparțialitatea procedurilor.

Totodată, onorariile practicienilor vor fi strict reglementate, atât cele fixe, cât și cele de success.


🔹 3. Limitarea tranzacțiilor între debitor și persoanele afiliate

Modificările propuse reglementează expres condițiile de vânzare a bunurilor din averea debitorului către persoane „strâns legate de acesta”. Scopul este de a preveni situațiile în care patrimoniul debitorului este „mutat” către entități controlate de aceleași persoane, înainte sau în timpul procedurii.


🔹 4. Răspundere extinsă pentru persoanele culpabile de insolvență

Proiectul reformulează art. 169 din Legea 85/2014, privind atragerea răspunderii patrimoniale a persoanelor care au contribuit la ajungerea societății în stare de insolvență.

Printre noutăți:

  • se introduc fapte noi pentru care se dispune atragerea răspunderii;
  • se extinde sfera persoanelor care pot formula cereri de atragere a răspunderii;
  • se introduc interdicții de a ocupa funcții de conducere în alte societăți, pentru persoanele sancționate.

Aceste modificări reflectă intenția legiuitorului de a descuraja comportamentele abuzive și managementul iresponsabil.


🔹 5. Modificări privind inspecțiile și obligațiile fiscale în insolvență

Se reglementează posibilitatea organul fiscal competent de a solicita prelungirea cu 60 de zile a termenului de efectuare a inspecției fiscale, care s-ar adăuga termenului identic de 60 de zile de la deschiderea procedurii, de care organul fiscal beneficiază potrivit legii insolvenței în vigoare.

Totodată, notificarea deschiderii procedurii către ANAF se va realiza cu 15 zile înainte depunerea cererii de deschidere a procedurii insolvenței.


🔹 6. Facilitarea procedurii de închidere a procedurii de reorganizare judiciară

Închiderea procedurii de reorganizare judiciară se va putea dispune chiar în prezența unor creanțe curente nestabilite printr-un titlu executoriu, ori nerecunoscute de administratorul judiciar.

Condiția pentru a se dispune reinserția în circuitul economic a unei societăți cu datorii curente, este aceea ca aceste datorii să nu fie de natură a determina o stare de dificultate financiară sau de a genera iminența insolvenței.


🔹 Concluzie

Proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014 nu reprezintă doar o ajustare tehnică, ci o reformă de fond a modului în care este aplicată procedura insolvenței în România.
Atât pentru mediul de afaceri cât și pentru participanții la procedurile de insolvență, aceste schimbări echivalează cu instituirea unui cadru mai riguros de aplicare a dispozițiilor legale în materie.


✍️ Analiză realizată de echipa MBS INSOLV CONSULT SPRL

Contactează-ne!

Adresa:
Str. Eugeniu de Savoya, Nr. 7, ap. 4/A/I, TIMIȘOARA, 300085

Birou:
0356.466.445

Fax:
0356.466.446

Mobil:
0761.393.505
0745.302.680
0784.292.287

E-Mail:
office@lichidari-judiciare.ro

 

proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014?

Consultatie gratuita 15min

Consultarea avocatului prin e-mail, telefon sau orice altă cale de comunicare nu va reprezenta niciun angajament din partea noastră și nu vom furniza OPINII LEGALE detaliate în timpul conversațiilor.

Avocat Elena Magdalena SCHIOPESCU BUDACA

Str. Eugeniu de Savoya, Nr. 7, ap. 4/A/I, TIMISOARA, 300085

e-mail: office@lichidari-judiciare.ro


TELEFON: 0356/466.445, FAX.0356/466.446
MOBIL:
0761393505 | 0784292286 | 0784292287 | 0745302680